Rally DAF Team aktiefilms
Historische beelden


Mede dankzij Youtube komen ook steeds meer oude filmbeelden boven tafel, het zijn vaak clips of langere stukken van oude videobanden of Super8 films die door kijkers naar digitaal zijn overgezet en op het internet zijn geplaatst.

De beelden zijn afspeelbaar als MPG - MPEG - AVI of WMV bestand.

Omdat het om oude beelden gaat is er behoorlijk kwaliteits verlies en zijn een aantal ilmpjes wat onduidelijk.
Indien uw PC genoemde bestanden niet kan afspelen, kunt u deze filmpjes helaas niet downloaden.


Download hier de laatste nieuwe versie van Windows Media Player.   

Zodra er nieuwe (oude) filmpje zijn zullen die worden geplaatst !


DAFFODIL
( type-31 750cc 30pk )

In de begin jaren zocht DAF de zware rallies bewust op om de betrouwbaarheid te kunnen bewijzen en om zelf de kwaliteit van de onderdelen te testen en te kunnen verbeteren.

Een van die rallies was de Spa - Sofia - Luik Rally later bekend als de Marathon de la Routes, in deze rally was de kleine maar zeer wendbare en handelbare 750cc zeer succesvol.

Een van de rallies waarin DAF naam maakte was wel de Alpine Rally, beter bekend als de Coupes des Alpes.
In de bergen bewees de variomatic zijn kwaliteit door altijd de juiste versnelling te kiezen bij de snelheid die gereden kon worden.
Zeer belangrijk was ook dat de rijders hun handen aan het stuur konden houden en hun ogen op de weg.


film:  1964 Spa- Sofia-Luik Rally
film:  1965 Alpine Rally


film:  1966 F3 races Monaco
ALEXIS-DAF Formule 3 ( 1000cc 95pk )
Vanaf 1965 was de fabriek in het diepste geheim bezig een variomatic te ontwikkelen voor meer motorvermogen en om die te testen werd besloten deze in te bouwen in een formule 3 race auto, hiervoor werd een Alexis chassis gebruikt.

De eerste races gaven nogal wat problemen maar de race in Monaco mag zeker als een succes worden gezien, speciaal hiervoor was ZKH prins Bernhard naar Monaco gekomen om het spektakel van dichtbij mee te maken.

Lang werd aangenomen dat de Alexis een zeer stompe neus had, maar deze werd tijden deze races simpelweg afgezaagd om meer koeling te verkrijgen.


DAF 44 ( 850cc 40pk )
Hoewel de 44 groter lijkt dan de 750 of Daffodil, zijn die verschillen niet echt groot, het motorvermogen groeit met 100cc en 10pk maar het gewicht neemt maar zo'n 60 a 65 kg toe en zijn weggedrag blijft vergelijkbaar met de 750cc modellen.

Ondanks zijn lage motorvermogen, voor rallybegrippen althans, behaalde DAF ook met de 44 weer menige klassenoverwinning.

In 1968 rijden de broers David en Gijs van Lennep met de 44 de Rally van Monte Carlo, helaas vallen zij uit omdat zij op een klassementsproef een brug raken en de auto niet optijd hersteld kan worden.

Op deze film kunt u stukje meerijden en maakt u kennis met het weggedrag van de 44.


film:  1967 Marathon de la Routes
film:  1968 Rally de Monte Carlo


film:  1967 Circuit Zandvoort
TECNO-DAF Formule 3 ( 1000cc 95pk )
Vanaf 1965-1966 t/m 1969 is Daf actief geweest in de Formule-3, eerst met een Alexis later met Brabham en Tecno chassis.

In 1968 reden de formule-3 wagens onder de vlag van Racing Team Holland in de wel bekende oranje kleur.

De racewagens werden gebruikt om de zwaardere variomatic te testen die ontworpen was voor grotere personenwagens met meer motorvermogen, deze speciale variomatics zijn later ingezet in de 555 voor rallies en rallycross en in de DAF-Huron tijdens heuvelklimwedstrijden.


film:  1971 Targa Florio Italië
DAF 555 Sportcoupe
( 1300 of 1400cc tot circa 125 en 140pk )

Eind 1970 introduceert DAF speciaal voor rallies de 55-5 Sportcoupe, een auto die nu nog tot ieders verbeelding spreekt.

De auto is voorzien van de variomatic die in voorgaande jaren uitgebreid was getest in de F-3 racewagens, er werden motoren gebruikt van 1300 tot 1400cc met 125 of 140pk.

DAF heeft nogal wat problemen moeten overwinnen om de auto betrouwbaar te krijgen en heeft er te kort in rallies mee gereden om daadwerkelijk hoge resultaten te boeken, als rallycrosswagen was de 55-5 zeer succesvol.

DAF 55 Marathon
( 1108cc 63pk / 74pk / 90pk)

De meest succes volle DAF rallywagen is de 55 !

Dit model heeft niet alleen het langste dienst gedaan maar hiermee werden ook de veel zwaardere rallies gereden zoals de East Africa Safari, de Rally van Monte Carlo, London-Sydney-Marathon en vele meer, in de Akropolisrally van 1969 behaalde het team zelfs een 3e plaats in het algemeen klassement.

Met het gouden team Claude Laurent - Jaques Marche werden werkelijk honderden Klassenoverwinningen geboekt.

In de latere uitvoeringen van de 55M in rallywagens, bleef de 1100cc motor de basis maar beschikte deze over een motorvermogen van circa 90pk.

Door gebruik te maken van voorhanden zijnde Renault Sport onderdelen en ook dankzij bedrijven als De Nier Racing (DNR) uit Valkenswaard en Eduard de Sitter (EDS tuning ) uit België kon de motor steeds verder worden verbeterd.

Naast de bekende fabrieks teams waren ook de teams van het STAR team ( Stichting Autosport Rotterdam ) er bekend, vooral de equipe Wim en Kees Luijbregts waren ook internationaal geen onbekende.

film:  1969 Rally-Monte-Carlo
film:  1972 Int. Welchrally
film: 1972 RAC-Engelandrally



DAF 66Marathon
( 1300cc en tot 120pk )

Het vaste koppel Laurent-Marche kregen uiteraard de beschikking over de krachtige 66M.

De 66M is vooral bekend in de blauw-oranje kleuren van het STAR Team met het koppel Wim en Kees Luijbregts die hun prijzenkast verder konden uitbreiden.


film:  1972 Tulpenrally

de Legende "Het Bultje"
Als er 1 DAF is die tot de verbeelding spreekt is dat Het Bultje, de 55 coupe waarmee door DAF de eerste stappen werden gezet in de 4-wielaandrijving.

De bult was er om de rijder in zijn stoel te kunnen laten zitten, die zat boven op de variomatic die dwars in het midden van de auto was gemonteerd.
"Het bultje" bleek al snel nagenoeg onoverwinnelijk te zijn en bracht vele nieuwe ideeën die resulteerde in de 555 Camel-DAF rallycross uitvoering.

Een kort maar zeldzaam fragment !  (helaas wat te donker)

film:  1970 Valkenswaard


film:  1972 555-4WD in actie
DAF 555 Four Wheel Drive
Wereld beroemd in Nederland is "Het Bultje" dat was de eerste DAF 4WD-variomatic.

Na twee jaar ralliesrijden werden de 555's omgebouwd naar rallycross wagen die met Jan en Harry de Rooy als rijders alles wonnen wat er te winnen viel in Nederland en ver daar buiten !.

Mede dankzij de televisie zijn de gele Camel-DAF's beroemd geworden en praten wij daffers er nog steeds over.

Claude Laurent wist met deze wagen ook de nodige ijsraces in Frankrijk op zijn naam te zetten.

Camel-DAF Huron
Van deze zeer fraaie auto is heel erg lang weinig tot niets bekend geweest.

In 1972, het enigste jaar dat de auto heeft gereden, was er nog bijna geen internet en over de verreden heuvelklimwedstrijden werd en wordt nog steeds bijna niets in automagazines vermeld.

2010 stond een ieder verstelt dat de auto weer was gevonden en in zijn glorie was hersteld, laten we nu dus hopen dat onderstaande filmpje niet het enigste filmpje blijft.

film:  2010 Herintroductie

DAF66 tijdens Rallycross in Valkenswaard
In 1974 stonden op het circuit van Valkenswaard 3 DAF's 66 aan de start, 1 coupe en 1 sedan van het combinatie team "Nieuwe Revu - Ranstad" gereden door Andre van Brussel en Hans Kok, de derde auto is de sedan van prive rijder Johan Brands.

Andre van Brussel had in de coupe de beschikking over een van de motoren, 1800cc en +/- 150pk, van Jan de Rooy en Hans Kok had circa 130pk in het vooronder, van Johan Brands is dit niet bekend maar zou tegen de 100pk zijn geweest.
film:  3x DAF66 in de strijd

DAF66 buisframe
In 1974 kwam Jan de Rooy met een door hem zelf gebouwde rallycrosswagen op het circuit van Valkenswaard, een lichtgewicht buizenframe waar overheen 66 carrosserie plaatdelen waren geplaatst.

Het verhaal doet de ronde dat deze auto een versnellingsbak had, helaas heeft niemand mij dat kunnen bevestigen dus blijft het een groot vraagteken, wel weten we dat deze auto heel erg snel was en als een blok op het circuit lag.

Echt resultaten werden niet behaald omdat de auto slechts een seizoen heeft gereden.

film:  1974 J.de Rooy met de 66-Buisframe chassis